Friday 13 September 2013

Pengorbanan Cinta BAB10

Sebelum sempat Haziq memegang stereng bot. Atul bertindak pantas dengan memandu bot itu dengan laju sekali. Penumpang di belakang tidak sempat memegang apa-apa untuk menahan diri mereka. Tergolek mereka dibuatnya.  Atul perlu diberhentikan sebelum sesiapa terjatuh ke dalam laut. "Atul Qaseh binti Zul Malik !!! Stop this boat !!" jerit Qayyum. Atul menekan break menyebabkan semua terdorong ke depan. Qayyum terus memeluk adiknya, bagi menenangkan Atul. "Abang Q, Atul tak kuat ! Atul sakit ! Atul tak sanggup." luah Atul di dakapan abangnya. "Maafkan abang. Maafkan abang." pujuk Qayyum. Afiq terus saja mengemudi bot itu balik ke pantai. Takut perkara yang baru lepas berlaku akan berlaku semula.

Qayyum, Laila dan Atul berjalan-jalan menyusuri sisi pantai. Melihat keindahan laut, keriangan kanak-kanak bermain-main dan bermandi-manda di pantai dan juga keluarga yang bergurau senda dan bergelak ketawa.  "Atul, masih marahkan abang Q ke ?" "Tak adalah. Atul yang sepetutnya minta maaf sebab buat aksi gila tengah-tengah laut tadi. Sampaikan maaf Atul kepada Afiq dan Haziq." Tika bila mereka bergerak ingin menuju ke gerai makan, Atul secara tidak sengaja melanggar seseorang. Akibat tidak dapat mengimbangi badannya, dia terjatuh tertimpa badan lelaki itu. Merah muka Atul dibuatnya, dia pantas berdiri dan Qayyum cuba membantu lelaki itu bangun. "Saya minta maaf bagi pihak adik saya. Saya Qayyum, Encik ?" Qayyum perkenalkan diri kepada lelaki yang wajahnya ditutupi oleh topi itu. "Tak apa. Saya Tengku Reykal Iskandar bin Tengku Megat. Bekas tunang Atul." Lelaki itu membuka topinya. Tidak sangka, wajah disebalik topi itu, adalah Reykal. "Kau buat apa kat sini ? Macam mana kau tahu Atul disini ?" tanya Laila.. "Aku ada kat sini atas urusan kerja. I'm not looking for her. I have Lesya, my lovely fiance. Lesya will become my wife. Lesya setia tunggu aku, dia dari kecil lagi suka dekat aku, tapi aku endahkan dia saja, sebab aku ingatkan pilihan aku yang pertama akan kekal selamanya. Tapi aku bodoh sebab tak tahu mana satu kaca dan mana satu permata." "Yes,you right, Mr. Reykal. You just make a wrong decision when you choose me. Alhamdulillah, Reykal sedar sekarang. Congrulation, for both of you. I'm sorry I need to leave. Dan jangan lupa bagi bracelet QARI pada Lesya sebagai hadiah saya." kata Atul dengan menahan semua sebak di dada. Qayyum yang hendak melawan balik kata Reykal, terbantut apabila tangannya ditarik Atul dan Laila mengekori mereka.

 'Maafkan saya. Tolonglah kembali pada saya, Atul. Biarlah hanya kita berdua saja yang meniti bahagia diatas muka bumi Allah ini. Saya tak nak Lesya jadi pengganti, saya hanya ingin awak menjadi milik saya. Atul !!!' jerit hati Reykal berdiri disitu. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata... Tanggung sendiri. 

No comments:

Post a Comment